Saturday, December 14, 2013

حتما شما براي يك بار هم كه شده نام "راتاتوي" را كه يك جور پيش غذا و يك جاهايي حتي غذاي فرانسوي است ش


حتما شما براي يك بار هم كه شده نام "راتاتوي" را كه يك جور پيش غذا و يك جاهايي حتي غذاي فرانسوي است شنيده باشيد به ويژه بعد از ديدن انيميشن "موش سرآشپز" كه خيلي هم گل كرد. البته ممكن است اين روزها در رستورانها يا منازل دوستان و فاميل يك چيزهايي به نام راتاتوي بخوريد ولي اين غذاي اصيل فرانسوي در هر كشوري و بر اساس ذائقه مردمي كه آن را پخته اند تغييرات زيادي كرده اما ما قصد داريم برويم سراغ اصل جنس . درباره فرعياتش هم صحبت مي كنيم.
مواد اوليه اين غذا همه از سبزيجات تشكيل شده و بيشتر اين سبزي ها هم در خانواده چربي سوزها و سبزيهاي بسيار كم كالري قرار مي گيرند سبزيهاي اصلي عبارتند disney j از بادنجان كدو هويج گوجه فرنگي سيب زميني ساقه هاي كرفس فلفل دلمه پياز و سير.
در ابتدا كدو ها را با پوست و بادنجان ها را در صورت تمايل با پوست به اندازه حلقه هاي تقريبا يك سانتي متري خرد مي كنيد. در مورد پياز سير فلفل دلمه هويج و گوجه فرنگي و كرفس هم همين كار را انجام مي هيد.
حالا نوبت به روغن زيتون مي رسد. نصف استكان كوچك روغن زيتون را كه در آن نمك زردچوبه فلفل نيمكوب ( اين كه فلفل نيمكوب باشد هم به طعم و هم به رنگ خوب غذاي شما كمك مي كند) زنجبيل و كمي ميخك و گيشنيز اضافه كرده ايد به عنوان سس راتاتوي روي آن مي دهيد.
از آنجا كه تمام اين مواد از جنس سبزي هستند و خيلي زود مي پزند وقت زيادي هم از شما نمي گيرند اما پس از افزودن سس گفته شده شما مي توانيد يك ليوان آب گوشت يا آب استخوان كم چرب را به جاي آب براي پختن مواد روي آن بدهيد و روي ظرف را براي گذاشتن در فر فويل بكشيد. اين سس به خوشمزه شدن راتاتوي شما خيلي كمك مي كند.
همانطور كه گفتيم راتاتوي زود مي پزد و حدود نيم ساعت بعد آماده است. اين غذا را با همان ظرف سراميكي يا پيركسي كه داخل فر گذاشته ايد روي ميز سرو مي كنيد. گذاشتن كمي ليموي برش خورده تازه و ماليدن كمي كره روي راتاتوي آن را دلچسب تر مي كند فقط دقت كنيد زياده روي نكنيد چون ناسلامتي قرار است يك غذاي كم كالري بخوريد.
شايد اين روزها توي رستورانها راتاتوي disney j را با رب بپزند اما راتاتوي اصيل اصلا رب ندارد و حتما بايد با گوجه پخته شود. اما در مورد پنير پيتزا كه آن هم اين روزها به تركيب مواد اين غذا اضافه شده بايد گفت در نوع اصيل آن پنير استفاده نمي شود . در ضمن پنير پيتزا يك تركيب بسيار پركالري است.
استفاده از برخي سبزيها مثل لوبيا سبز هم در تركيب اين غذا بلامانع است. همين طور قارچ هم در تركيب اصلي نيست و اگر خواستيد اضافه كنيد چون قارچ ها آب مي اندازند بهتر است آن را جداگانه ده دقيقه در آب جوش با سركه و نمك بپزيد تا رنگ سفيد خود را حفظ كند.
اين روزها زندگي يا آن چه ناچاريم نامش را زندگي بگذاريم آن قدر پرشتاب از كنارمان مي گذرد كه گاهي احساس مي كنيم همه چيز دارد دور سرمان مي چرخد و گاه نيز دچار اين احساس مي شويم كه نيروي گريز از مركز مرموزي ما را از كانون زندگي واقعي بيرون مي كشد. شايد اين جمله را گاهي با خود تكرار كرده باشيم و نهايت آرزويمان اين باشد كه اين چرخش ولو براي لحظاتي بازايستد اما واقعيت اين است كه خيابان ها آدم ها ماشين ها ديوارها و ... با سرعت نور از كنارمان مي گذرند و متوقف كردن آن ها از قدرت ما خارج است گرچه اين به معناي رسيدن به بن بست نيست زيرا هنوز يك راه وجود دارد و آن اين است اگر نمي توانيم پيرامونمان را از حركتي ديوانه كننده باز داريم مي توانيم به خودمان فرمان ايست بدهيم و براي دقايقي از قطار پياده شويم. البته هر كسي ممكن است ايده اي براي گذران زمان بين دو توقف داشته باشد شايد يكي بخواهد حقش از آرامش را با يك دوست قديمي تقسيم كند ديگري سري به يك كافه بزند و با سيگاري disney j و قهوه اي پرانتزي باز كند مادري اين زمان را صرف بافتن موهاي دختركش كند ديگري مقابل آينه بنشيند و به زيبايي نهفته در چشم هاي ميشي اش بهتر بنگرد اما شايد يكي هم بخواهد چيزي خلق كند آن هم در فرايندي كه به آن آشپزي مي گوييم شايد شما هم جزو اين دسته باشيد كه مي خواهند در اين ايستگاه پياده شوند پس اگر دوست داريد آرامش را در دنياي بوها رنگ ها مزه ها و لبخندها تجربه كنيد اگر دوستدار حفظ اصالت در آشپزي هستيد و اگر دلتان مي خواهد قلق ها ي كوچك اما معجزه آسايي را ياد بگيريد تا مزه ها را بشنويد و بوها را ببينيد ! مي توانيد با ما همراه شويد خبر خوب هم اين كه گهگاه ما را در اين ايستگاهها و توقف ها توقف هايي كه براي حفظ زمان گذر از روزمرگي و باور زندگي خلق كرده ايم يكي از بهترين سرآشپزهاي خاورميانه با دستور العمل هاي رويايي اش همراهي مي كند. پس اگر از آن هايي هستيد كه غذا را بخشي از واقعيت در حال فراموشي زندگي مي دانيد از همراهي با مزه پشيمان نمي شويد..... اگه از مزه راضي هستيد خوندن اون رو به دوستاتون توصيه كنيد. صفحه نخست پست الکترونیک آرشیو عناوین مطالب وبلاگ نوشته های پیشین آبان 1392 شهریور 1392 تیر 1392 اردیبهشت 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 مهر 1391 شهریور 1391 مرداد 1391 تیر 1391 خرداد 1391 فروردین 1391 اسفند 1390 بهمن 1390
Powered disney j By: BLOGFA.COM

No comments:

Post a Comment